Koppel OneDrive als netwerkschijf

Computers van tegenwoordig hebben steeds minder schijfruimte. We kiezen meer voor snelheid dan voor opslag. Voor mij geldt dat niet anders. Ik heb liever snelheid dan veel opslag. Als ik opslag nodig heb koop ik wel een USB stick of schijf.

Microsoft heeft functionaliteit om niet alle documenten te synchroniseren verwijderd uit de huidige OneDrive. Je hebt dus de keus om alles of niets te synchroniseren. Gezien de opslag die ik heb is dat niet wenselijk. OneDrive for Business was het makkelijk om bestanden te open en op te slaan via een netwerkmap. Voor OneDrive is dat ook mogelijk. Als je het weet werkt het eigenlijk heel eenvoudig.

  1. Open je OneDrive (hieronder is gebruik gemaakt van de browser Chrome)
  2. Kopieer alles achter cid=
  3. Deze computer in de verkenner weergave. In de ribbon klik je op computer
    ribbon
  4. Klik vervolgens op netwerkverbinding maken.
  5. Kopieer de volgende URL https://d.docs.live.net/
  6. Zet achter de URL het CID wat je eerder genoteerd hebt.
  7. Je krijgt dan ongeveer de volgende URL https://d.docs.live.net/2EEC49D07AA9CA62
  8. Kopieer deze URL en plak deze in de regel waar map of folder staat.
    mapnetworkdrive
  9. Klik vervolgens op Finish
  10. Er wordt nu gevraagd om je credentials op te geven. Voer deze in en vink onthouden aan.

Je hebt nu OneDrive gekoppeld als een netwerkmap.

Thanks to https://www.thurrott.com/cloud/microsoft-consumer-services/onedrive/3638/onedrive-tip-map-your-cloud-storage-as-a-drive-in-file-explorer